21 April 2014

Kemalangan Kereta Ferrari (merah) dan Lamborghini (kuning) di Damansara..!


Kemalangan Kereta Ferrari dan Lamborghini di Damansara


Beberapa keping gambar kemalangan mewah telah tersebar melibatkan dua buah kereta mewah supercar di Kota damansara yang berlaku malam tadi.

2 kereta mewah itu ialah kereta Ferarri bewarna merah dan juga Lamborghini berwarna kuning. kedua-duanya berharga jutaan ringgit.


Menurut sumber, kereta jenis Lamborghini itu mengekori rapat kereta Ferrari di hadapannya dengan niat mengajak untuk berlumba sebelum terlanggar belakang kereta mewah Ferrari tersebut. 

Dikatakan pemandu Ferrari baru sahaja pulang dari bermain badminton bersama rakannya.

Dia dilaporkan tidak mengalami kecederaan. Gambar kemalangan di bawah.





 
 
 
 
 
 
 
 

19 April 2014

AWAS: 3 Waktu Yang Dilarang Mandi..!!



3 Waktu Yang Dilarang Mandi !

A. 30 Minit Setelah Solat Asar.
B. Setelah Maghrib.
C. Setelah Isya' sehingga pukul 12 malam

Penjelasan :

A. 30 minit setelah solat asar itu adalah waktu dimana darah didalam diri kita ketika itu sedang panas, jika kita mandi ketika itu, akan menyebabkan badan menjadi lelah dan penat untuk melakukan perkerjaan.

B. Jantung kita setelah maghrib sudah mulai lemah untuk melakukan perkerjaan. Jadi, kajian menunjukkan bahwa ketika ini jika kita mandi akan menyebabkan paru-paru boleh dimasuki air dan boleh menyebabkan paru-paru basah.

C. Setelah solat isya, ini saatnya jantung kita 'berhenti' dan melakukan istirahat, jika mandi ketika ini akan menyebabkan kerosakan jantung akibat kemasukan air.

Sebaiknya mandi setelah 1 jam dari jam 12 malam. Antara pukul 2 - 3 pagi, itu akan lebih memberikan energy kepada badan seperti mana bateri yang telah lemah di cas semula.Wa Allahu'alam..









kredit

16 April 2014

Inilah Wajah 6 Pelakon Power Rangers Sekarang..!!


Sesungguhnya sebahagian besar dari kita pernah melihat kartun Power Rangers, dan orang-orang yang sedikit lebih membesar, datang untuk menikmati yang terbaik ingin tahu wajah sebenar wira-wira ini..ini tahu..lihat disini..

 
 
 
 
 
kredit: tabekpuang.blogspot.com

Isu Azan Kuat: Pengerusi Masjid pula Buat Kenyataan...


Masjid Perjiranan Pasir Gudang

PASIR GUDANG: Masjid Perjiranan 9, Taman Air Biru, Pasir Gudang mendakwa alunan azan serta tahrim yang dilaungkan tidak terlalu kuat sehingga mengganggu jiran berdekatan.

Malah bukan speaker yang digunakan tetapi hanya kira-kira 11 corong pembesar suara yang diletakkan iaitu 4 di menara dan 7 di pencawang.

Pengerusi masjid, Mohd Arif Ayub berkata masjid ini sangat berdekatan dengan taman perumahan yang kebanyakkan adalah orang Islam.

Malah terdapat 29 rumah yang berada rapat dengan masjid, tetapi hanya Mohd Said sahaja yang membuat laporan polis, sedangkan jiran lain merasa tidak terganggu.

“Semua ahli jawatankuasa masjid dan penduduk telah berbincang dan mengatakan ia tidak terlalu kuat. Hanya seorang sahaja yang berkata ia mengggangu. Kenapa benda ni berlaku dan dibawa ke laporan polis? Sepatutnya ia dibawa dulu ke pengerusi masjid, penghulu ataupun jabatan agama. Itu yang terbaik sekali kerana jabatan agama akan menasihati kita. Kami pernah mendapat komen dari penduduk dan jabatan agama beritahu kami dan kami terus ambil tindakan,” kata Mohd Arif.

Bagi jiran selang empat buah rumah dengan pengadu, Nor Aishah Sulaiman berkata dia tidak pernah rasa terganggu dan tertekan dengan alunan azan atau kegiatan lain yang pihak masjid jalankan.

Katanya, pernah satu ketika pihak masjid menurunkan volume pembesar suara dan penduduk yang berjauhan dengan masjid tertanya-tanya tentang waktu azan kerana tidak kedengaran.

“Selaku jiran sebelah masjid dan penduduk, kami rasa terganggu dengan speaker azan, tahrim kuliah dan sebagainy seperti yang disiarkan di Facebook dan internet. Kami tak tertekan sebab dia bukan 24 jam berbunyi, hanya pada waktu azan, kuliah serta fardhu ain sahaja," kata Noraishah.

Sementara itu Ahli Majlis Perbandaran Pasir Gudang, A.Rahim Latif berkata pihaknya akan menaikkan ketinggian corong pembesar suara dari 30 kaki kepada 60 kaki agar tidak kuat kepada penduduk berdekatan dan masih boleh didengari bagi mereka yang jauh.

Namun katanya, ia memerlukan masa kerana kekurangan dana untuk berbuat demikian.

Setakat ini pihak masjid telah memperlahankan sedikit pembesar suara dari 100 peratus kepada 50 peratus.

"Kita telah berjumpa dengan pihak pengadu dan pihak masjid. Pihak masjid telah mempertimbangkan aduan pihak pengadu. Pada peringkat awal memang kita sedar kedudukan tiang speaker ini dekat dengan rumah beliau iaitu dengan ketinggian 30 kaki. Kita akan usaha untuk dapatkan dana untuk meninggikan menara dari kedudukan asal," kata beliau.

Pembesar suara yang digunakan

Sementara itu, seorang jemaah masjid berkenaan turut tampil untuk memberikan keterangan tentang apa yang sebenarnya berlaku.

Kata beliau, pihak pengada merupakan seorang yang selalu berjemaah di masjid berkenaan dan bukanlah anti-azan.

"Beliau dan sebahagian dari jemaah masjid telah memaklumkan dengan AJK Masjid tentang bacaan Tarhim sebelum solat dan siri-siri ceramah fardu ain yang pancarkan keluar masjid melalui 15 biji corong speaker terlalu kuat sehingga terganggu anak-anak kecil yang hendak tidur, orang-orang tua yang sakit hendak berehat, anak-anak sekolah yang hendak ulangkaji pelajaran dan kaum-kaum ibu yang hendak solat.

"Beliau bukan anti azan sebab sekuat manapun bacaan azan hanyalah sekitar lima minit sahaja, tetapi jika tahrim dan siri-siri ceramah sudah tentulah mengambil masa yang agak panjang terutamanya ceramah Haji yang adakalanya mencecah pukul 11 malam," kata beliau dalam satu kenyataan.

Sebelum ini, media sosial dikejutkan dengan laporan polis oleh lelaki Melayu dan beragama Islam berusia 56 yang mengatakan alunan azan subuh mengganggu tidurnya.

Salinan laporan polis yang tersebar sejak beberapa hari lalu antaranya mendakwa pada jam 5.45 pagi pada 8 april lalu, ketika sedang tidur di rumahnya di Jalan Perjiranan, Pasir Gudang, lelaki itu terjaga akibat bacaan tahrim dan laungan azan yang kuat.








kredit

15 April 2014

Inilah Punca Sebenar Pakcik Said Buat Laporan Polis Kerana Diganggu Azan..

Berikutan kes seorang pakcik membuat laporan polis kerana bunyi azan, seorang Jemaah Masjid Perjiranan Pasir Gudang tampil mendedahkan punca sebenar kejadian yang memaksa Mohd Said mengambil tindakan membuat laporan polis berkenaan.

Berikut penjelasannya:

Assalamualaikum

Mungkin sebahagian dari saudara2ku telah mengetahui isu report polis yang dibuat oleh En Md Said ( yg tersebar di FB dan Wassup ) tentang Tarhim dan Azan yang terlalu kuat oleh Masjid Perjiranan 9. Taman Air Biru. Pasir Gudang sehari dua inikan?

Saya rasa terpanggil untuk menerangkan isu sebenarnya apa sebab perkara ini terjadi :

Beliau adalah seorang jemaah yang amat istiqamah solat berjemaah di Masjid itu. Sebelum ini beliau dan sebahagian dari jemaah masjid telah memaklumkan dengan AJK Masjid tentang bacaan Tarhim sebelum solat dan siri2 ceramah fardu ain yang pancarkan keluar masjid melalui 15 biji corong speker terlalu kuat sehingga terganggu anak-anak kecil yang hendak tidur, orang-orang tua yang sakit hendak berehat, anak-anak sekolah yang hendak ulangkaji pelajaran dan kaum-kaum ibu yang hendak solat.

Beliau bukan anti azan sebab sekuat manapun bacaan azan hanyalah sekitar 5minit sahaja, tetapi jika Tarhim dan siri2 ceramah sudah tentulah mengambil masa yang agak panjang terutamanya ceramah Haji yang adakalanya mencecah pukul 11malam.

Cuba kita bayangkan dengan jarak rumah kariah ada yang 10meter sahaja dari corong speker akan melalui perkara ini hari-hari......nak mengadu takut dikatakan Anti majlis ilmu....Anti Masjid....maka terpaksalah tanggung selamanya perkara ini biarpun Solat kaum ibu terganggu, anak2 kecil tak lena tidur, orang2 tua yang nak berehat, anak2 sekolah yang nak study dan lain2 lagi.

Perkara ini telah ditegur oleh Pengarah Jakim Dr Ismail Ibrahim dari tahun 2002 lagi tetapi masih ada lagi Masjid yang tak ambil kisah. Jika dulu kita dikampung-kampung jarak rumah yang agak jauh, pak bilal baca Tarhim kita seronok sebab didengari sayup-sayup aje, tapi tidak sama dengan suasana diTaman2.

Rasullah pun pernah menegur sahabatnya yang membaca Al Quran didalam masjid dengan suara yang kuat, apatah lagi jika siap guna 15 biji speker ? sudah pasti menganggu jemaah yang lain. Fikir-fikirkanlah

Jom Mengajiiii tak ngaji ceroiiiilah.

Mohon ampun dan maaf jika pencerahan yang saya berikan ini ada menyentuh mana-mana pihak.

Wassalam.

Itulah penjelasan dari seorang jemaah. Hmm bersangka baiklah. huhu..





Sumber: tengoktvonline.blogspot




kredit

13 April 2014

Pay & Sit - Kerusi Yang Perlu Dibayar Kalau Nak Duduk..!

Macam ni pun ada ka? Haiyaaaa

Pereka dari Jerman iaitu Fabian Brunsing mencipta kerusi khas dan unik bagi mereka yang tidak suka berkongsi tempat duduk mereka di sebuah taman. Dalam keadaan normal, bangku itu semua dipenuhi dengan paku besi. Jika korang nak duduk korang hanya perlu masukkan satu syiling 50 Euro (RM2.26). Lepas masuk duit syiling tu, semua paku tu akan masuk ke dalam secara automatik. Tapi harus diingat masa korang duduk tu sama ada 5 minit ke, 10 minit ke, sebab lepas abis masa dia akan keluar balik. Ala, konsep dia sama macam kerusi urut yang kene bayar tu. Kalau orang buta camne plak, kesian dowhh. Tak pasal-pasal berlobang ponggong.


 
 
 
 

 


 




.






.
.




Sumber : Boredpanda / jahan harith

kredit

Tips ❤ Cinta : Bagaimana Memujuk Isteri Yang Suka Merajuk Hampir 24 Jam..!!


Perempuan adalah makhluk tuhan yang suka merajuk dan sebagai lelaki kita perlu peka dengan perubahan tingkah lakunya yang mudah berubah. Jadi bagaimana caranya bagi memujuk isteri mahupun kekasih yang suka merajuk. Di sini kita utarakan tip-tips dan panduan bagaimana memujuk kekasih mahupun isteri anda yang suka merajuk 24 jam.

bagaimana memujuk isteri yang mudah merajuk

BAGAIMANA MEMUJUK ISTERI MERAJUK 24 JAM

# 1 Beralah/Mengalah
Sebagai lelaki anda perlu beralah dengan karenah pasangan atau isteri anda yang mudah merajuk. Beralah ataupun mengalah bukan bererti kalah, anda mengalah bagi meredakan suasana.

# 2 Maaf
Sekiranya anda melakukan kesalahan anda perlulah meminta maaf. Jangan disebabkan ego anda yang tinggi menyebabkan isteri mahupun kekasih anda merajuk sehingga mengeruhkan hubungan anda.

# 3 Hadiah
Berikan hadiah sebagai tanda pujukan. Wanita amat suka pada hadiah seperti teddy bear dan bunga. Sila sertakan kad mahupun surat menyatakan maaf anda.

# 4  Pujian
Ringankan mulut anda untuk memuji isteri anda. Wanita sebenarnya amat suka pada pujian walaupun mereka menafikannya.  Pujian kepada sidia akan menyebabkan isteri anda yang merajuk itu lembut hati dan memaafkan anda.

# 5 Komunikasi
Cuba ubah cara anda berkomunikasi dengan isteri anda. Mungkin cara anda bercakap dengannya menyebabkan isteri mudah merajuk dan tersinggung.

# 6 Gunakan Anak
Bagi memujuk isteri anda yang merajuk anda boleh menggunakan anak anda sebagai pengantara. Gunakan anak anda sebagai pengirim dan suruhla anak anda mengatakan sesuatu ataupun mengirim surat maaf melaluinya dan pohon anak anda kembali kepada anda dengan balasan dari si isteri. Pastikan tiada kiriman ayat-ayat pujukan yang negatif atau berunsur marah. Sekiranya anda menggunakan anak anda dengan baik dan ayat-ayat positif, keadaan mungkin berubah menjadi lucu dan anda berjaya memujuk isteri anda itu.

# 7 Makanan
Bawa pasangan anda makan di luar dan makan makanan yang sedap-sedap. Lebih bagus lagi bawa sidia ke restoran kegemarannya ataupun tempat makanan yang menarik di ibu kota.

# 8 Luang Masa
Bawa isteri anda yang merajuk itu bersiar-siar samaada melancong, berjalan di taman ataupun menonton wayang di pawagam.

# 9 Fahami dan Perhatian
Isteri yang mudah merajuk sebenarnya mahukan perhatian daripada anda. Berikan sepenuh perhatian kepadanya dan cuba selami perasaan isteri anda.

# 10 Beri Masa Bertenang
Sekiranya isteri anda merajuk dan cara-cara diatas tidak berkesan bagi memujuk isteri anda yang mudah merajuk maka pendekatan yang baik adalah beri masa kepada isteri anda untuk bertenang. Lama-kelamaan isteri anda pasti akan reda kemarahannya.




-
sumber: bagaimana.com.

12 April 2014

10 Negara Dengan Kelajuan Muat Turun Internet Paling Laju di Dunia

Korea Selatan menduduki tempat teratas dalam senarai kelajuan muat turun internet dunia diikuti Romania, Bulgaria, Lithuania dan Latvia, menurut kajian yang diumumkan baru-baru ini.


Amerika Syarikat pula berada di tangga ke-26 dalam analisis berkaitan penyambungan internet seluruh dunia yang dikendalikan Pando Networks.

Berikut adalah senarai ranking muat turun internet terlaju di dunia: 
  1. Korea Selatan 2,202 kilobait per saat (KBps)
  2. Romania (1,909 KBps)
  3. Bulgaria (1,611 KBps)
  4. Lithuania (1,462 KBps) 
  5. Latvia (1,377 KBps)
  6. Jepun (1,364 KBps)
  7. Sweden (1,234 KBps)
  8. Ukraine (1,190 KBps)
  9. Denmark (1,020 KBps)
  10. Hong Kong (992 KBps).

Purata muat turun paling perlahan dicatatkan ialah di Republik Congo iaitu 13 KBps, diikuti Republik Afrika Tengah 14 KBps dan Comoros dengan 23 KBps.

psst , agaknya bilakah malaysia akan tersenarai yer ?? hehe . jalur lebar 1 malaysia macam tak berkesan je , habiskan masa dan pelan strategi je kot . kehkeh . Diharap dapat diperbaiki lagi .

sumber: berita harian
 
 
 

10 April 2014

Majlis Perkahwinan Anak Perempuan Ustaz Azhar Idrus.. (UAI)

Gambar kahwin Nur Madihah Asyiqin anak Ustaz Azhar Idrus (UAI). Majis perkahwinan atau pernikahan telah berlangsung pada 5 April 2014 yang lalu bertempat di Kuala Terengganu. Untuk info, Nur Madihah Asyiqin merupakan anak sulung UAI hasil perkahwinan beliau dengan Rogayah Binti Sulong. Ustaz Azhar juga mempunyai tiga orang isteri dan tujuh orang anak.
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
kredit: scaniaz.blogspot.com

05 April 2014

Gambar cantik Maria Ozawa bertudung liput (5 Photo)..!


Gambar cantik Maria Ozawa bertudung liput - Pelakon filem lucah terkenal di seluruh dunia, Maria Ozawa nampaknya telah memasang niat untuk berhenti dari dunia pornografi apabila secara terbuka membuat kenyataan untuk mencari teman lelaki yang serasi dan kemudian berkahwin. Apakah benar niat dan hasrat Maria Ozawa ini? Semua keputusan adalah di tangan dirinya sendiri. Mari layan lagi 4 keping gambar Maria yang cantik bertudung liput.




 
 

31 March 2014

BAHAYA: Akibat pakai seluar terlalu ketat...!!

Tidak dinafikan, ramai orang sukakan gaya mengikut fesyen terkini dan digilai ramai, lebih-lebih lagi golongan remaja. Mereka sering menukar penampilan mengikut peredaran zaman. Remaja lelaki khususnya gemar memakai seluar ‘skinny’ dan mengikut fesyen yang digemari wanita itu.

Apa yang paling menarik ialah seluar ‘skinny’ itu terbukti menjadi kegilaan ramai selain meraih populariti dalam kalangan remaja Malaysia. Pemakaian seluar jenis ini sebenarnya bertujuan untuk kelihatan lebih bergaya, namun terdapat remaja memakainya untuk kelihatan lebih kurus daripada saiz badan sebenar. Kebiasaannya seluar dipakai itu ketat kononnya untuk kaki tampak kecil dan elok dipandang.

Ramai remaja menghadapi pelbagai kesukaran apabila menyarungkan seluar yang terlampau ketat itu. Ada yang sampai melompat-lompat kerana saiz pinggang terlalu kecil. Walaupun begitu, ada saja yang taksub sehingga tidak memikirkan kesan buruk.

Hakikatnya, pakaian diciptakan bukan untuk memberikan bentuk atau saiz badan yang kita tidak miliki dan di situlah remaja menghadapi masalah. Banyak masalah kesihatan timbul akibat daripada pemakaian seluar yang terlalu ketat itu.

Masalah kesihatan

Berdasarkan kajian daripada pakar bedah vaskular Dr Nicholas Morissey, pemakaian seluar ‘skinny’ yang ketat boleh menjadikan kaki anda rasa kebas pada paha atau lebih dikenali sebagai ‘meralgia paresthetica’.

Menurut Morissey, terdapat saraf deria datang daripada pelvis yang bertindak memberikan sensasi ke bahagian paha anda.

Remaja yang memakai seluar ‘skinny’ yang ketat bagaimanapun merasa kebas akibat daripada pengecilan saraf pada paha itu. Ketika duduk, paha akan mengalami tekanan tinggi dan apabila berdiri, anda tidak akan dapat rasakan pergerakan kaki. Menurut Morissey, keadaan ini tidak berbahaya namun apabila ia kerap berulang, maka ia boleh menyebabkan keadaan kaki kejang itu berkekalan.

Pakar neurologi, Dr John Michael Li pula berkata, remaja yang menderita sindrom seluar ketat biasanya akan rasa tidak selesa pada abdominal, pedih ulu hati dan masalah sendawa apabila memakai seluar ketat itu.

Kebiasaannya seluar yang dipakai bersaiz tiga inci yang terlalu kecil untuk saiz pinggang seseorang remaja.

Penasihat perubatan, Dr Orly Avitzur pula memberitahu bahawa makanan tidak akan hadam apabila terdapat tekanan pada bahagian abdomen. Pemakaian seluar ketat ini boleh membawa kepada masalah lebih serius seperti makanan tidak boleh dihadamkan dengan betul dalam kalangan remaja yang menghadapi masalah pedih ulu hati. Seluar yang terlalu ketat memburukkan lagi keadaan itu.

Lelaki terutamanya perlu berhati-hati dan mengambil berat dalam aspek pemakaian. Jika mereka tetap memilih seluar ketat sebagai pelengkap fesyen, risikonya amat tinggi. Misalnya, remaja lelaki akan hadapi masalah kilasan testis di mana satu testis akan berpintal dengan sendirinya. Jika tidak dirawat, pintalan itu akan memotong peredaran darah dan seterusnya testis akan mati.

Selain itu, remaja lelaki juga akan mengalami lemah kawalan kencing dan jangkitan saluran kencing. Lebih buruk lagi apabila bilangan sperma menurun dan kulat akan mudah merebak pada bahagian kelamin akibat daripada pemakaian seluar yang ketat ini.

Apa kata mereka


Yasmin Moktar, 21, pelajar kolej swasta berkata, pemakaian seluar ‘skinny’ ini tampak moden dan bergaya selain kelihatan menarik.

“Apa yang saya dapat lihat ialah kebanyakan remaja sekarang menjadikan seluar ketat sebagai pilihan utama dalam pemakaian. Namun seluar yang dianggap fesyen terkini itu ada yang terlalu ketat sehinggakan boleh membawa kepada pelbagai masalah kesihatan.

“Nak sarungkan seluar itu saja begitu sukar sehinggakan ada yang perlu menarik seluar ke bahagian pusat berkali-kali kerana terlampau ketat dan lebih kecil daripada saiz pinggang sebenar. Bagi perempuan, mereka lebih suka menggayakan seluar ketat bersama kasut tumit tinggi.

“Tidakkah keterlaluan dalam aspek berpakaian sehingga sanggup menyakiti diri sendiri. Inikan pula seluar begitu ketat yang boleh menyakiti bahagian sendi dan otot di bahagian peha. Kalau nak diikutkan memanglah sendi rasa sakit dan kebas sebab seluar itu terlalu ketat dan menghalang udara masuk selain memberikan tekanan yang tinggi pada bahagian peha.” katanya.

Menurutnya, fesyen seluar ketat itu tidak terhad kepada remaja perempuan saja, tapi juga pada golongan lelaki.

Katanya, lelaki yang memakai seluar ‘skinny’ yang ketat ini agak keterlaluan dan boleh menunjukkan ciri feminin yang tidak bagus untuk imej mereka.

Bagi Ridzuan Azmi, 21, pelajar universiti swasta berpendapat, fesyen seluar ‘skinny’ dalam kalangan lelaki ini tidaklah memudaratkan jika saiz yang dipilih itu bertepatan dengan bentuk pinggang.

“Ada juga situasi di mana saya melihat remaja lelaki yang memakai seluar ‘skinny’ ketat untuk kelihatan kurus, walhal saiz badan tidak bersesuaian dengan fesyen itu. Bukan saja pelik tapi saya juga percaya pemakainya pasti mengalami kesakitan yang luar biasa terutama pada bahagian paha.

“Lihat saja remaja lelaki yang memakai seluar ‘skinny’ ketat kadangkala tidak menunjukkan gaya lelaki yang maskulin. Sudahlah ketat dan susah untuk sarung, pemakainya pun pasti mengalami masalah sendi dengan kerap.

“Saya pernah dengar ada remaja lelaki yang mengalami masalah di bahagian kelamin akibat daripada pemakaian seluar ketat ini. Mana tidaknya, seluar yang terlampau ketat boleh hadkan saluran udara dan menyakitkan alat sulit mereka,” katanya.

Menurutnya, remaja lelaki perlu memilih seluar ‘skinny’ yang lebih longgar dan tidak terlalu ketat sehingga boleh membahayakan diri sendiri.

Cara mengatasi

Yang paling penting, remaja perlu menitikberatkan kesihatan terlebih dulu sebelum memilih pakaian yang digemari. Tanpa motivasi dan pengetahuan umum berkenaan masalah kesihatan yang mungkin berlaku, ramai remaja membeli pakaian secara membuta tuli.

Bagi mereka yang gemarkan seluar ‘skinny’ memanglah tidak salah memakainya, namun perlu juga buat pemilihan yang betul. Bagi mereka yang mempunyai saiz badan besar adalah dinasihatkan memakai seluar bersesuaian dengan saiz mereka. Kalau tidak ada saja masalah kesihatan timbul sekiranya dibiarkan secara berterusan.

Remaja lelaki khususnya perlu mengenakan seluar ‘skinny’ yang longgar dan tidak ketat untuk melancarkan saluran udara dalam seluar bagi mengelakkan jangkitan kuman dan sakit pada bahagian alat sulit.

Sekiranya masalah kesihatan dialami berlanjutan, jangan teragak-agak berjumpa doktor untuk mendapatkan rawatan sewajarnya agar kesakitan itu tidak membawa padah.



kredit

Wanita bertudung cekup suami dan kekasih dalam bas..!!

Seorang suami berhadapan dengan situasi yang amat memalukan apabila beliau dicekup oleh isterinya sendiri ketika menaiki bas bersama kekasih gelapnya.

Video yang dirakam oleh salah seorang penumpang dalam bas tersebut menyaksikan adegan perang mulut antara wanita berkenaan yang memarahi suaminya bersama seorang wanita yang dipercayai kekasih gelap lelaki berkenaan.

Si suami hanya mendiamkan diri dan sekali sekala bersuara meminta isterinya supaya bertenang. Rakaman tamat setelah bas berhenti dan pasangan tersebut dan isterinya turun.

Kejadian dipercayai berlaku di Singapura.. lihat rakaman video dibawah:






kredit

7 Kesilapan dalam mendidik anak kadang-kadang kita tidak sedar..!

 
Kesilapan dalam mendidik anak kadang-kadang kita tidak sedar
 
Mendidik anak-anak adalah perkara yang sering memeningkan kepala ramai ibu bapa. Tidak ada seorang ibu pun yang mahukan anak-anak mereka membesar menjadi orang gagal dan bermasalah.
Sebagai ibu bapa, kita perlu ingat, anak-anak adalah amanah Tuhan kepada kita untuk dijaga dan dibentuk sebaik-baiknya.
 
Mereka lahir seperti kain yang putih bersih yang sempurna tanpa sebarang cacat celanya. Kitalah yang mencorakkan dan mewarnakan kain putih itu dengan corak dan warna tertentu.
 
Dalam membesarkan anak-anak, pelbagai kesilapan dilakukan tanpa kita sedari. Kesilapan ini berlaku kerana kurangnya pengetahuan mengenai aspek keibubapaan.
 
Dalam mendidik, anak-anak perlu diingatkan, didikan bukan melalui paksaan tetapi teladan. Anak-anak lebih percaya dengan apa yang dilihat daripada apa yang didengar.
 
Jika kita menyuruh anak-anak menguruskan masa dengan baik sedangkan kita sendiri sentiasa tidak menepati waktu dan sering tertangguh, maka mereka lebih mudah terikut-ikut dengan apa yang mereka lihat kita lakukan.
 
Maka, wajarlah dalam mendidik anak-anak, kita juga mendidik diri kita sendiri.
 
Antara kesilapan yang sering kita lakukan dalam mendidik anak-anak adalah seperti berikut:

1# Membanding-bandingkan

kesilapan
Ibu bapa sering kali membanding-bandingkan kebolehan ataupun kelemahan anaknya dengan orang lain.
Ada ketikanya, perbandingan ini dibuat antara adik-beradik dan ada ketikanya dengan orang lain seperti anak jiran, saudara, sepupu, kawan sekelas atau sesiapa sahaja.
 
Memanglah tujaan perbandingan itu dibuat bagi mendorong ataupun memberi semangat kepada anak. Tetapi, kerap kali anak-anak menyalah tafsir tujuan ibu bapa berbuat sedemikian.
 
Sekiranya perbandingan itu dibuat antara adik-beradik, maka subur perasaan cemburu dan iri hati dalam diri anak-anak. Sekiranya perbandingan dibuat dengan orang lain, anak mudah merasa rendah diri dan hilang kekuatan bersaing.
 
Yang dikatakan membanding-banding itu adalah apabila kita mengambil contoh seseorang ataupun  menyebut nama seseorang semasa kita rasa tidak puas hati dan sedang memarahi anak.
 
Faktor orang lain itu hanya dapat digunakan semasa tiada tekanan emosi antara ibu bapa dan anak. Contohnya semasa perbincangan berlaku secara terbuka. Waktu itu, barulah sesuai mengambil orang lain sebagai contoh teladan tanpa membandingkannya dengan anak kita. Barulah anak mudah menerimanya.
Cuba lihat contoh perbualan dibawah:
Contoh 1: “Apa hendak jadi kamu ini… Lihat si Ali itu, tiap petang pasti dia balik awal. Lepas itu terus mandi, solat dan belajar. Tidak macam kamu, entah apa hendak jadi nanti.”
Ini adalah contoh ibu bapa yang membuat perbandingan  langsung antara anak dengan si Ali. Anak kita pasti tidak menggemarinya.
Contoh 2: “Orang berjaya adalah orang yang sentiasa menepati waktu. Waktu main, mainlah sepuas-puasnya tetapi bila tiba waktu belajar, waktu solat dan sebagainya, mereka lakukan secara seimbang. Jika kita balik ke rumah awal, sempatlah solat dan mandi sebelum belajar. Badan pun tidak penat, betul ataupun tidak?”
Ini adalah contoh yang tiada langsung unsuri perbandingan. Tujuannya tetap sama iaitu menegur kesilapan anak, malah diselit pula dengan alasan yang munasabah selain daripada meminta anak berfikir dengan menjuruskan perkataan, “Betul ataupun tidak?”
 
Jadi cubalah cari jalan supaya kita tidak lagi membuat perbandingan semasa memarahi anak. Seperti yang dijelaskan awal-awal tadi, contoh kejayaan orang lain sesuai diceritakan sewaktu tiadanya tekanan ataupun desakan emosi dalam diri anak.
.

2# Kesilapan Merendahkan Kebolehan Anak

kesilapan
Seringkali tanpa sedar, kita merendahkan kebolehan anak secara tidak langsung. kerap kali ibu bapa yang resah mengenai masalah anak meluahkan keluhannya kepada orang lain di hadapan anak-anak.
 
Ada ketikanya ketika bertemu jiran, kita beritahu mereka mengenai kelemahan anak kita. “Anak saya ni Cik Jah.. entah apa lagi saya hendak cakap.. malas betul hendak belajar.”Itu salah satu contoh ungkapan.
 
Ungkapan ini pula dinyatakan dengan kehadiran anak. Maka, anak percaya apa yang didengarnya. Secara tidak langsung si ibu menyuburkan lagi sikap negatif dalam diri anak itu.
 
Ada ketikanya pula, ibu bapa merendahkan kebolehan diri anak-anak secara langsung apabila marah. “Kau ini besar nanti hendak jadi apa? Sudahlah malas, degil pula!”
 
Kata-kata sebegini mudah menghiris perasaan anak-anak dan tentunya apabila sentiasa diulang-ulang, ia menyebabkan mereka percaya itu sahaja kemampuan diri mereka.
 
Ibu bapa perlu sedar, setiap patah perkataan yang kita ucapkan kepada anak-anak kita merupakan doa. Jangan nanti kata-kata yang tidak baik pula yang dimakbulkan Tuhan.
 
Oleh itu, carilah kebaikan dalam diri anak-anak walaupun kecil. Subur-suburkanlah kebaikan itu.
 
Mendidik anak adalah proses yang berterusan. Jangan mengharapkan perubahan yang mendadak dalam diri anak. Sebagai pendidik, ibu bapa memerlukan kesabaran yang tinggi.
.

3# Memarahi Anak Tidak Pada Tempatnya

kesilapan 
Biasanya ibu bapa akan marah apabila didapati anak-anak melakukan kesilapan berulang, selepas dinasihati dan ditegur.
 
Tidak salah memarahi anak demi kebaikannya tetapi kita harus pastikan marah itu kana pada orang, cara, masa, tempat dan subjeknya. Kita tidak boleh marah secara melulu sahaja.
 
Sebab itulah, Nabi Muhammad dalam salah satu hadisnya berpesan, orang yang paling kuat itu adalah orang yang dapat menahan amarahnya ketika dia marah.
 
Ibu bapa sering kali memilih waktu yang salah bagi memarahi anak-anak. Ramai ibu bapa  mengadu, anak-anak mereka tidak suka berterus terang ataupun berbincang masalah dengan mereka.
 
Sebenarnya kenyataan sedemikian adalah kurang tepat.
 
Anak-anak tidak mahu berbincang mahupun berterus terang dengan ibu bapa sendiri tanpa disedari menutup pintu berbincangan itu.
 
Waktu anak-anak masih kecil, sama ada dialam tadika ataupun sekolah rendah, mereka pernah mengadu hal kepada ibu bapa. Mereka mengadu segala-galanya kerana ibu bapalah yang dianggap sebagai pelindung. Misalnya anak kita mungkin pulang dari sekolah dan mengadu yang guru memarahinya.
 
Kita pastinya bertanya, “Kenapa guru marah?” Anak memberitahu yang dia dimarahi guru kerana mengejek, mengusik, memukul ataupun mengambil barang kawan.
 
Apa tindak balas kita?
Ramai ibu bapa segera marah anak itu sekali lagi apabila mengetahui guru memarahi anaknya itu disebabkan kesilapan anak itu sendiri.
 
Apa pula perasaan anak?
Tindakan mengadu hal tadi menyebabkan emosinya dua kali sakit. Apabila perkara ini berlaku berulang-ulang kali, maka anak tidak mahu berterus terang dan berbincang lagi.
 
Alasannya, kerana tahu tindakan berterus terang adalah suatu tindakan yang membawa padah. Sikap inilah kelak yang terbawa-bawa sehingga anak membesar
 
Oleh itu, jangan memarahi anak apabila mereka berterus terang. Jangan pula menyebelahi mereka. Jelaskan secara bijak, perbuatan mereka sememangnya salah dan tindakan guru itu wajar.
 
Dengan cara sebegini, anak-anak dapat belajar daripada kesilapan. Hubungan ibu bapa dan anak juga menjadi semakin akrab.
.

4# Tidak Menjadi Pendengar Yang Baik

kesilapan
Ramai ibu bapa yang tidak rasa aspek ini penting bagi mereka. Menjadi pendengar yang baik bukanlah sukar dipraktikkan, cuma ibu bapa sahaja yang memperkecilkan peranan mereka sebagai pendengar.
 
Apabila anak-anak semakin dewasa, mereka cuba merahsiakan banyak perkara daripada pengetahuan ibu bapa. Antara sebabnya adalah disebabakan sewaktu kecil, luahan dan keluhan  hati mereka tidak diberikan perhatian oleh ibu bapa.
 
Cuba perhatikan kehidupan kita dengan anak-anak. 
 
Adakah kita berhenti membaca akhbar apabila anak kita datang dan bertanyakan sesuatu soalan? Adakah ibu berhenti menggoreng ikan apabila  tiba-tiba anak datang ke dapur dan bertanyakan sesuatu?
 
Kemungkinan jawapanya adalah tidak.
 
Kita menjawab pertanyaan anak sambil membaca akhbar. Kita melayan anak sambil menggoreng ikan. Pada kita, apa yang ditanya itu tidak penting.
 
Memang soalan yang dikemukakan itu mungkin tidak penting, tetapi cara kita memberikan perhatian itu penting. Maka jangan salahkan anak-anak apabila mereka sudah dewasa, mereka tidak menganggap kita sebagai penyelesai masalah yang dapat diharap.
.

5# Tidak Mewujudkan Kemesraan

Ini juga satu masalah yang selalu timbul. Dapatkah kita bersabar sebelum memarahi ataupun menegur kesilapan anak?
 
Ramai ibu bapa mudah hilang sabar.
 
Apa tindakan kita apabila guru sekolah memaklumkan bahawa anak kita ponteng sekolah? Pastinya kita terus memarahinya tanpa terlebih dahulu cuba memahami situasi ataupun konflik emosi dalam dirinya.
 
Jika itu merupakan kesilapan yang pertama, maka kita perlu menasihatinya dengan baik. Ceritakan kepadanya bahawa kita juga pernah menjadi pelajar. Kita juga pernah merasa jemu belajar, tertekan dan sebagainya. Katakan pada anak kita memahaminya.
 
Tanya anak apa yang dia fikirkan sebelum dia mengambil tindakan ponteng itu. Selepas anak kita mula merasa selesa berbincang, jelaskan padanya betapa tindakan itu dapat mendatangkan malu dan merosakkan masa depannya.
 
Sekiranya anak terus ponteng, sekali lagi kita duduk berbincang. Sekali lagi kita cuba fahami perasaan dan fikirannya. Cunakan sentuhan bagi menambahkan kemesraan.
 
Pegang bahunya semasa berkata-kata. Lihat tepat ke wajahnya. Kalau anak kita masih kecil, maka melutut supaya kedudukan mata kita berada separas dengan matanya.
 
Selepas dia mula selesa, kali ini kita ubah pendekatan. Kita katakan sukar bagi kita menerima yang dia masih melakukan kesilapan yang sama.
 
Kita perlu memarahinya. Memarahinya bukan kerana kita mahu  melepaskan geram tetapi memarahi anak kerana kita mahu mengajar dan membentuknya.
 
Terdapat perbezaan yang ketara antara dua keadaan marah itu. Anak-anak lebih menghormati kita sekiranya mereka tidak dapat menjangkakan apa tindakan kita pada kesalahan yang mereka lakukan.
 
Sebabnya, jika kita terlalu marah, maka anak mungkin katakan pada dirinya, “Ayah saya memang macam itu”. Lihat, walaupun kita benar-benar marah, kesannya tiada langsung pada diri anak.
Bak kata pepatah, alah biasa tegal biasa.
.

6# Terlalu Memanjakan Anak

kesilapan 
 
Sekiranya terlalu memanjaka anak-anak, mereka akan kehilangan sikap berdikari.
.

7# Suka Membebel Dan Mengkritik

kesilapan

Ada pula ibu bapa yang suka membebel pada anak. Sikap ibu bapa seperti ini membuatkan anak rasa hidup di rumah tidak selesa dan tiada ketenangan.

Oleh sebab itu, ramai diantara anak-anak lebih gemar menghabiskan masa di luar. Mereka berasa diri mereka bebas dan merdeka. Mereka menemui ketenangan setiap kali berada diluar rumah.

Cuba perhatikan anak-anak kecil kita setiap kali ada tetamu yang bertandang ke rumah, kenapa perangainya menjadi cukup berbeza? Mereka berani melakukan perkara-perkara yang kita larang.

Mereka melompat-lompat diatas sofa. Mereka membuat pelbagai ragam dan semua perbuatannya itu menaikkan darah kita. Ini kerana, mereka tahu diri mereka merdeka ketika itu.

Ibu bapa tidak mungkin memarahi mereka dihadapan tetamu yang hadir. Mereka ingin menunjukkan kebolehan dan kepandaian dihadapan tetamu. Mereka tahu kita tidak membebel waktu itu.

Ada ketikanya, kita membebel sehingga ke tahap mengkritik anak-anak. Kritikan yang tidak membina hanya membuatkan keyakinan diri anak-anak kita luntur.

Kita boleh mengkritik dengan syarat selepas itu tunjukkan kepada kepada anak apa yang perlu mereka lakukan.

Ini barulah dikatakan sebagai kritikan yang membina. Bukannya kritikan mencari salah semata-mata.
.

Penutup..

Semoga point-point diatas membantu kita semua mengesan kelemahan yang berlaku dalam proses membesarkan anak dengan sempurna.
 
Membesarkan anak bukan satu perkara yang singkat, ianya satu proses yang panjang dan memerlukan kita memberi perhatian dan kosentrasi yang penuh dalam membentuk anak-anak yang CEMERLANG InsyaAllah dunia dan akhirat.
 
Ingat, hubungan seorang anak dengan ibu bapa tidak putus sehingga ke akhirat.
 
Apabila kita mati, hanya tiga perkara sahaja yang bersama iaitu sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat dan anak-anak yang soleh yang mendoakan kita.
 
 
Semoga bermanfaat..!
 
 

30 March 2014

Gadis Ini Di Kecam Hebat Kerana Muat Naik Gambar Kucing Dimasak Sup..!



Guangdong: Seorang wanita China menjadi sasaran kecaman umum selepas dia memuat naik gambarnya merebus seekor kucing untuk dibuat sup.

Tindakan Li Jinbang memuat naik gambar “kejam” itu di laman sosial Weibo membuatkan satu kempen mengecamnya diwujudkan di Internet.

Dia turut dihujani komen dan emel yang mengecam tindakannya serta mengugutnya sebaik gambar berkenaan dimuat naik.

Walaupun dia kemudiannya membuang gambar itu, semuanya sudah terlambat kerana “ dosanya” sudah tersebar luas dikalangan pengguna Internet.
Foto

KUCING diletakkan di dalam sangkar sebelum digantung dan disembelih. Pada mulanya dia hanya menulis status, “Lihat, saya dapat tangkap dan makan harimau.” Namun tanpa rasa bersalah, dia kemudiannya memuat naik gambar dan menerangkan bagaimana dia merebus haiwan itu sebelum menyiat kulit dan mengerat badannya.

Gambar itu termasuk seekor kucing yang ketakutan berada di dalam sangkar sebelum haiwan itu digantung dan disembelih. Selepas dihujani kecaman, Jinbang cuba mempertahankan tindakannya dengan berkata kucing cedera parah akibat dilanggar kenderaan.

Dia mendakwa membantu rakannya mengakhiri kesengsaraan kucing itu, sedangkan gambar yang dimuat naik menunjukkan kucing itu berada dalam keadaan sempurna dan sihat.

“Ia sememangnya perlu mati. Saya membunuh dan memakan kucing itu tanpa melakukan sesuatu yang menyalahi undang-undang,” katanya.- Agensi

 
 
 

10 Kesilapan Kerap dilakukan Seorang Wanita..


Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..
Alhamdulillah. Syukur kerana masih lagi dipertemukan dengan hari yang penuh dengan keberkatan ini. 
 
Hari ini nak berkongsi sedikit tentang KESILAPAN KERAP SEORANG WANITA. Maaf jika ada yang terasa hati kerana memang sudah kenyataannya begini. Entri ini wujud bukanlah bertujuan untuk merendah-rendahkan kaum Hawa melainkan untuk menjaga diri mereka. Hanya sekadar peringatan bersama. 


seindah-indah perhiasan dunia,wanita solehah,isteri solehah 
 

KESALAHAN PERTAMA: Menutup aurat itu adalah dengan memakai tudung sahaja.

KESALAHAN KEDUA: Bertudung tetapi menggunakan 'T-Shirt' berlengan pendek.

KESALAHAN KETIGA: Bertudung tetapi terbelah kainnya hingga menampakkan apa yang tidak sepatutnya nampak.

KESALAHAN KEEMPAT: Bertudung tetapi bajunya sendat, sempit dan nipis lalu memaparkan bentuk kawasan-kawasan mudah 'menggoda'.

KESALAHAN KELIMA: Bertudung tetapi menayangkan jambul seperti bonggol unta.

KESALAHAN KEENAM: Bertudung tetapi hanya memakainya di pejabat sahaja. Tidak di sekitar rumah, pasaraya dan sebagainya.

KESALAHAN KETUJUH: Bertudung tetapi tudungnya dilempar ke belakang leher, maka terdedahlah dadanya dari ditutupi kain tudung.

KESALAHAN KELAPAN: Bertudung tetapi dengan tudung yang amat nipis sehingga boleh diihat sanggul, leher, tengkuk dan dadanya.

KESALAHAN KESEMBILAN: Bertudung tetapi menaiki motor sambil menayangkan betis sepanjang jalan.

Diriwayatkan dalam sebuah Hadith:
Ertinya: ALLAH sentiasa merahmati para wanita yang memakai seluar panjang (di sebelah dalamnya) (Riwayat Al-'Uqayli, Dar Qutni dari Abu Hurairah, Musannaf Abd Razak, no 5043; Kanzul Ummal, no 41245) .

KESALAHAN KESEPULUH: Bertudung dan sempurna penutupan aurat tubuhnya tetapi memanja-manjakan suaranya ketika berinteraksi dengan lelaki. Samada menyanyi mahupun bernasyid. Tiada dakwah yang sesuai buat wanita menerusi nyanyian kerana sesaat sahaja ia berada di atas pentas dengan pakaian canggihnya, akan ada seribu mata lelaki yang memandangnya. Kita tidak tahu dimanakah mata lelaki itu memandang. Suaranya yang merdu juga membuatkan lelaki yang rosak hatinya akan dibuai nafsu, walaupun penasyid wanita itu sedang mendendangkan lagu ketuhanan.

Larangan ini datang dari Firman ALLAH SWT: 
"Janganlah perempuan-perempuan itu berlaku lemah dengan perkataannya, sebab akan menaruh harapan orang yang dalam hatinya ada penyakit." (al-Ahzab: 32)
Wallahu 'alam..
Naltaqi Ghadan...

p/s: maaf sekali lagi andai terdapat kekasaran dan kesilapan. Mana yang salah tu, sila-silalah betulkan....ok
 kum-pun.blogspot.

29 March 2014

Info: Apakah Hukum Telan Air Mani Suami ??



HUKUM TELAN AIR MANI SUAMI

SoalanUstaz, apakah hukum ‘oral sex' ? atau dalam kata lainnya seks menggunakan mulut iaitu dengan menghisap atau menjilat kemaluan isteri atau mengulum kemaluan suami. Bagaimana pula jika ia dilakukan oleh pasangan kekasih yang belum berkahwin, adakah ia zina? Jika tertelan air mani suami pula ustaz, bagaimana ye?..Terima kasih atas jawapan ustaz.- Anak Empat -

Jawapan

Berkenaan isu oral seks, ulama terbahagi kepada dua kumpulan :-


Yang mengharuskan :

Dr Syeikh Yusof Al-Qaradawi (rujuk www.islamonline.net) berfatwa harus untuk mencium kemaluan isteri atau suami dengan syarat tidak menghisap atau menelan apa jua cecair yang keluar darinya. Menelan atau menghisap sebegini adalah MAKRUH disisi Islam kerana ia salah satu bentuk perlakuan zalim (meletakkan sesuatu tidak pada tempatnya) dan melampaui batas dalam hubungan seksual.

Apa yang pasti diharamkan menurut beliau adalah ‘anal sex' atau seks melalui lubang dubur, kerana terdapat nas yang jelas mengharamkannya, adapun ‘oral seks' tiada sebarang nas jelas dari Al-Quran dan hadis yang melarangnya.

Pandangan ‘harus' atau boleh dilakukan ini dikongsi oleh Mufti Mesir, Syeikh Dr Ali Al-Jumaah dan juga Dr. Sabri `Abdul Ra'ouf (Prof Fiqh di Univ Al-Azhar) apabila mereka menegaskan, tindakan ini harus selagi mana ianya benar-benar dirasakan perlu bagi menghadirkan kepuasan kepada pasangan suami dan isteri, terutamanya jika ia dapat menghindarkan pasangan ini dari ketidakpuasan yang boleh membawa mereka ke lembah zina kelak.

Perbincangan ringkas

Namun begitu, saya kira kesemua mereka yang mengharuskan termasuk Syeikh Yusof Al-Qaradawi tidak pula menghuraikan satu isu yang mungkin boleh dipanjangkan perbahasannya, iaitu bab kenajisan air mazi dan air mani.

Justeru, saya mengira fatwa beliau mungkin boleh digunakan jika dalam keadaan tiada sebarang cecair dikeluarkan semasa aktiviti oral sex ini dilakukan. Namun keadaan ini dikira sukar berlaku kerana bagi seseorang yang normal, nafsu yang meningkat pastinya akan mengeluarkan cecair pelincir iaitu mazi.
Air mani lelaki dan wanita dianggap najis menurut mazhab Hanafi dan Maliki. Mazhab Syafie dan Hanbali pula mengganggapnya suci.

Namun semua ulama bersetuju air mazi adalah najis. Hasilnya, majoriti pandangan ulama yang menyatakan menelan dan hisap termasuk cecair mazi ini adalah haram atau makruh berat. Beberapa ulama kontemporari menegaskan perlu membasuh dengan segera jika terkena mazi tadi.

Mazi ibarat najis lain yang dianggap kotor dalam Islam, justeru haram memakan tahi, meminum air kencing dan termasuk juga air mazi ini. Bukan sekadar haram memakan najis malah ulama empat mazhab juga memfatwakan haram menjual najis (kecuali diketika wujudnya teknologi untuk menggunakannya sebagai baja), apatah lagi untuk menjilat, hisap dan menelannya. Sudah tentulah ia lebih lagi diharamkan.
Selain itu, menurut undang-undang Malaysia juga ia adalah satu perara yang tidak normal, khusus buat orang yang agak luar biasa nafsunya.

"Oral seks" juga tergolong dalam kategori perlakuan seks luar tabie, ia adalah salah menurut Seksyen 377B Kanun Keseksaan dan jika sabit kesalahan boleh dikenakan hukuman sebat dan 20 tahun penjara.
Justeru, mana-mana pasangan kekasih yang melakukan perkara ini, boleh dilaporkan dan diambil tindakan oleh undang-undang Malaysia. Dari sudut undang-undang Islam, ia dikira berdosa besar dan bolehlah dijadikan sebat dan 20 tahun penjara tadi sebagai peruntukan ta'zir di dalam Islam bagi mereka yang sabit bersalah.


Ulama Yang Mengharamkan

Kebanyakan ulama Saudi mengharamkan perbuatan ini, ini dapat dilihat dari fatwa-fatwa berikut [1] :-
Mufti Saudi Arabia bahagian Selatan, Asy-Syaikh Al`Allamah Ahmad bin Yahya An-Najmi menjawab sebagai berikut,

"Adapun hisapan isteri terhadap kemaluan suaminya (oral sex), maka ini adalah haram, tidak dibolehkan. Ini Kerana ia (kemaluan suami) dapat memancarkan mani, mazi dan lain-lain. Kalau memancar, maka akan keluar darinya air mazi yang ia najis menurut kesepakatan (ulama'). Apabila (air mazi itu) masuk ke dalam mulutnya lalu ke perutnya maka boleh jadi akan menyebabkan penyakit baginya.

Melalui pandangan ini, kita dapat melihat satu point yang penting, iaitu sejauh mana tindakan ini boleh memberikan kesan buruk kepada kesihatan pasangan. Menurut pembacaan saya, ulama yang membolehkan perilaku ini juga bersetuju untuk mengganggapnya haram jika dapat dipastikan dan dibuktikan dari sudut saintifik, ia boleh membawa bakteria dan menyebabkan penyakit yang serius.

Saya teringat pakar sakit puan, Dr Ismail Thambi pernah menyatakan bahawa bakteria yang berada di mulut adalah sangat banyak berbanding di kemaluan, justeru beliau menyatakan tindakan ‘oral sex' dibimbangi boleh membawa penyakit kemaluan disebabkan bahagian mulut pasangan yang mempunyai banyak bakteria dan kuman.

Selain itu, seorang lagi ilmuan Islam iaitu Syeikh Nasiruddin Albani berkata :-

"Ini adalah perbuatan sebahagian binatang, seperti anjing. Dan kita mempunyai dasar umum bahawa di dalam banyak hadits, Ar-Rasul melarang untuk tasyabbuh (menyerupai) haiwan-haiwan, seperti larangan beliau turun (sujud) seperti turunnya unta, dan menoleh seperti tolehan serigala dan mematuk seperti patukan burung gagak. Dan telah dimaklumi pula bahawa Nabi Shallallahu `alahi wa sallam telah melarang untuk tasyabbuh (menyerupai) dengan orang kafir, maka diambil juga daripada makna larangan tersebut pelarangan tasyabbuh dengan haiwan-haiwan-sebagai penguat yang telah lalu, apalagi haiwan yang telah diketahui keburukan tabiatnya. Maka sewajarnya seorang muslim - dan keadaannya seperti ini - merasa tinggi untuk menyerupai haiwan-haiwan"

Namun, pendapat peribadi saya mendapati pandangan dan dalil yang digunapakai oleh Syeikh Albani ini adalah tidak begitu kukuh, namun saya tidak berhasrat untuk membincangkannya dengan panjang lebar di ruang ini.

Tindakan men‘generalize' semua jenis persamaan (tasyyabbuh) sebagai haram secara total juga boleh didebatkan kesohihannya. Demikian juga menyamakannya dengan perilaku binatang, benarkah binatang melakukan ‘oral seks'?, jika sekadar menjilat mungkin ye, namun menghisap kemaluan si jantan? Adakah binatang yang melakukannya?. Saya tidak pasti. Bagaimana pula binatang ada juga yang mencium dan memeluk pasangannya. Adakah mencium dan memeluk juga diharamkan kerana menyerupai binatang.? Sudah tentu tidak.

KESIMPULAN

Melalui perbincangan dan pendedahan ringkas di atas, jelas kepada kita perbezaan dua kumpulan ulama ini. Dari hasil penelitian terhadap pendapat mereka bolehlah saya rumuskan bahawa :-

1) Elok dijauhi aktiviti ini dan menghadkan kepada perilaku seks yang lebih sihat bersama pasangan. Ini bagi menjauhi perklara khilaf.

2) Harus bagi suami isteri untuk mencumbu kemaluan pasangan mereka dengan syarat tidak menghisap, jilat dan menelan apa jua cecair. Ia juga dituntut untuk membersihkan mulut dan kemaluan mereka sebelum melakukan aktiviti ini sebaik mungkin bagai meninimakan kemungkinan penyakit. Namun ia makruh yang cenderung kepada haram (makruh tahrimi) jika perbuatan ini sengaja untuk meniru-meniru perbuatan aksi seks melampau golongan bukan Islam dan juga binatang.

3) Haram hukumnya menelan mazi dan mani pasangan kerana Islam mengharamkan umatnya dari melakukan perkara kotor sebegini, sama juga seperti diharamkan menjual najis (kecuali baja yang akan diproses melalui dengan bahagian kimia)

4) Hukumnya menjadi harus berdasarkan keringanan khusus yang diberi oleh Islam atau disebut ‘rukhshah' kepada pasangan yang amat perlukannya bagi mengelakkan ketidakpuasan dan membawa masalah besar rumah tangga atau lebih dahsyat lagi, zina secara rambang diluar rumah.

5) Hukum melakukannya bersama pasangan kekasih atau mana-mana pasangan sebelum nikah yang sah adalah haram, dosa besar dan boleh didakwa dengan hukuman 20 tahun penjara di Malaysia. Namun ia tidak dianggap berzina dalam erti kata dan takrif zina yang disebut di dalam kitab-kitab Fiqh Islam. Ia hanya dianggap sebagai muqaddimah zina atau perdahuluan zina. Dalam kaedah fiqh Islam, "Apa-apa yang membawa kepada haram, hukumnya adalah haram jua"

Sebagai akhirnya, selain dari membincangkan soal hukum, kita mesti jelas bahawa hukum Islam sentiasa ingin melahirkan keutuhan rumah tangga dan masyarakat. Kita mesti sedar dan berfikir samada tindakan oral seks ini benar-benar membawa sesuatu yang berharga buat keharmonian rumahtangga kita, dan apa pula kesannya kepada nafsu diri. Adakah ia semakin mampu dikawal atau semakin buas sebenarnya.
Kita bimbang, tindakan ini boleh membawa kepada keinginan nafsu yang semakin membara dan tidak terkawal sehingga membhayakan diri dan masyaarakat di sekeliling kita disebabkan nafsu buas dan luar biasa yang sentiasa dilayan ini. Layanlah nafsu secara berpada-pada agar tidak ditawan olehnya kelak. Fikirkan...
Sekian

  • Blogger news

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
  • Statistik Traffic

  • Ping